?

F.A.Q.

Frequently Asked Questions.
Veelgestelde Vragen.

Komen jullie naar ons toe?

Natuurlijk. En meer antwoorden op meer vragen.
In het kort

Een lachworkshop doen we voor verbinding, plezier én een stapje buiten je comfortzone. 

Het is meestal een unieke ervaring voor de deelnemers. 

Geschikt voor groepen van 10-1000 mensen.

Engelstalig. Online. Live. Kan allemaal.

Waarom een lachworkshop voor je team?

De grote vraag: waarom zou je een lachworkshop organiseren voor je team?

Daisy van Dessel van de Leuvense Universiteit zegt: “Lachende collega’s verdoen hun tijd niet. Zij zijn bezig hun prestaties op te krikken.”

Samen lachen heeft nog meer voordelen dan je misschien zou vermoeden. Het zorgt voor een socialer en productiever gedrag. Collega’s zullen een ander sneller ondersteunen, in plaats van ‘ieder voor zich’ en zij zijn geneigd nog even iets af te maken in plaats van te wachten tot de volgende dag. Ook is aangetoond dat samen lachen ervoor zorgt dat het ziekteverzuim daalt.

Tijdens de lachworkshop wordt er gewerkt aan verbinding, energie en een stapje buiten de comfortzone zetten.

Wat doen we tijdens een lachworkshop?

Kort gezegd: de lachworkshop is meestal een unieke ervaring voor de deelnemers. We lachen namelijk zonder reden.

Geen flauwe grappen

We maken geen gebruik van humor, comedy of flauwe grappen. Ieders gevoel voor humor is anders. Wat voor de een leuk is, is voor de ander misschien zelfs aanstootgevend. Daarom doen wij het anders. We starten met lachen en lachen als oefening. “Hahahahaha” is een beweging en een geluid.

Omdat het voor ongetrainde mensen heel vreemd is om zomaar te gaan lachen maken we gebruik van allerlei gekke oefeningen en vrolijke spelletjes om dit op gang te brengen. We maken vooral heel veel plezier met elkaar.

Opbouw van de lachworkshop

Na een korte introductie starten we met de warming-up. Een warm lichaam lacht veel gemakkelijker. Door bewegen en veel interactie ontstaat er ook al vanzelf een lach op het gezicht. In de kern worden diverse lachoefeningen gedaan die als kenmerk hebben dat zij energie opwekken, gedachten verzetten en mensen tot andere inzichten kunnen laten komen. We eindigen met een dynamisch spel of een mini lachmeditatie. Of allebei. We kijken naar de dynamiek en de wensen van de groep om de juiste afsluiting in te zetten.

De kracht van de lachworkshop

Door met elkaar te lachen ontstaat op snelle wijze een verbinding tussen mensen die sterker is dan veel woorden voor elkaar kunnen krijgen. Men voelt zich gezonder en fitter en een goede lach geeft het immuunsysteem een boost.

Hoe groot kan de groep zijn?

De kleinste groep waar we mee gelachen hebben bestaat uit vier personen, de grootste groep bestond uit 800 man. De gemiddelde groepsgrootte is 23 personen. Iedere groep heeft een andere dynamiek en andere mogelijkheden.

Voor een deel hangt dit af van de ruimte die beschikbaar is. Beweegruimte is prettig. Maar we roeien met de riemen die we hebben, er is heel veel mogelijk.

Een indicatie:

Groepen tot 10 personen

Bijzonder dynamisch om iedereen ‘mee’ te krijgen. Daarom is er voldoende bewegingsruimte nodig.

Groepen van 10-35 personen

Ideaal voor de lachtrainer. Hij of zij staat midden in de groep, kan lekker meedoen en de kans dat er een paar mensen zijn die gemakkelijk meegaan in de gekkigheid is groot. Zij trekken de rest, die misschien nog wat afwachtend is, vanzelf mee.

Groepen van 35-60 personen

De lachtrainer kan hier nog wel tussen staan, maar het wordt zaak om geluidsversterking te gebruiken. We maken bij voorkeur gebruik van de aanwezige mogelijkheden omdat dit meestal al goed afgestemd is op de groep.

Groepen van 60 en meer personen

Om hoorbaar en zichtbaar te zijn is er voor de lachtrainer niet alleen geluidsversterking nodig, maar een (kleine) verhoging is ook handig. Zo kan iedereen zien en horen wat de bedoeling is.

Groepen van 200 en meer personen

Geluidsversterking én podium zijn noodzakelijk. 

Op welke locaties kan er gelachen worden?

De eerste vraag die we meestal krijgen is: kom je naar ons toe? 

Inderdaad, wij komen naar de mensen toe. Dus dat betekent dat we komen lachen op jullie locatie. Daarbij kan zo ongeveer alles.

 In het bedrijf zelf

We lachen op de werkvloer, in de kantine, in vergaderzalen en in de aula.

Extern

Vaak wordt een teambuildingsdag buiten de bedrijfsmuren gehouden. We hebben gelachen in de bioscoop en in hotels, van de plaatselijke herberg tot in het Hilton. Ook kun je ons naar het theater, de survivalplek en het buurthuis laten komen.

Binnen

We lachen graag binnen. Ten eerste is het zeker dat het door kan gaan. Ten tweede, sommige mensen voelen zich bekeken als we buiten lachen en zullen zich daardoor meer geremd voelen. Ten derde verdwijnt het geluid buiten en is het soms lastig om boven omgevingslawaai of de wind uit te komen. Daarom hebben wij een voorkeur voor binnen.

Buiten

Ondanks dat we een voorkeur hebben voor binnen kunnen we natuurlijk ook naar buiten. Dit is geschikt voor kleinere groepen zodat de aandacht er gemakkelijker bij blijft. Het liefst met een alternatief binnen. Het zou jammer zijn als de lachworkshop letterlijk in het water valt.

Geven jullie de workshop ook online?

Alhoewel we een voorliefde hebben voor een live workshop is het mogelijk dit online te verzorgen. Ook hybride workshops worden regelmatig georganiseerd. Wel gebruiken we daarbij de faciliteiten van de opdrachtgever. 

Is de lachworkshop voor iedereen leuk?

Als organisator sta je weer voor de taak “Verzin eens iets leuks voor de teamdag.” Je zoekt rond op het internet en je komt terecht bij een lachworkshop. “Dat is lachen,” denk je dan. Maar is het voor iedereen leuk?

Wanneer een team zich al een hecht of goed team voelt dan is de lach een bevestiging van dat wat is. Een andere manier om je collega’s anders en beter te leren. 

Wanneer een team nieuw of vers is, als er net een samenvoeging is of de boel is door elkaar gehusseld, dan kan het soms wat ongemakkelijk zijn. Stroef. 

Als lachcoach zijn we gewend om met weerstanden om te gaan, maar we zijn geen therapeut die problemen in het team oplost. Je ziet eigenlijk versterkt terug hoe het met de teamspirit gesteld is. 

Overweeg zelf of jouw team tegen een verrassing kan. Of dat je ze misschien beter mee kan nemen in de voorpret.

Als er veel ‘gedoe’ is, dan is het zinvol om de lachworkshop eerst in een kleiner verband te geven. Dus niet met een groep van veertig man, maar een groepje tien, vijftien mensen is dan genoeg. We kunnen dan gemakkelijker bespreken wat er gebeurt en aanpassen aan de flow. 

Heb je geen idee? Bel dan gerust om te overleggen. Onze jarenlange ervaring helpt daarbij.

Wat zijn de wensen voor de ruimte?

De meest gestelde vraag is: Waar moet de ruimte aan voldoen voor de lachworkshop?

Om te voorkomen dat mensen gaan dwalen of dat de boodschap van de lachtrainer in het luchtledige verdwijnt is het prettig als de ruimte enigszins is afgestemd op het aantal mensen.

Een groep van 10 mensen in een grote gymzaal is bijvoorbeeld niet zo prettig. Liever gebruiken we dan een vergaderzaal waar de stoelen en tafels aan de kant gezet zijn.

 Andersom is uiteraard ook niet zo handig. We hebben wel eens gelachen met een groep van 30 mensen die op elkaar gepakt in de in alle haast ontruimde kinderspeelhoek van een restaurant stonden. Het is al snel te heet wanneer iedereen lekker meedoet.

Ideale richtlijnen voor de afmetingen van de ruimte:

Groepen t/m 35 personen

Meestal is dit de meest dynamische groepsgrootte. Omdat de Lachwinkelier zich gemakkelijk verstaanbaar kan maken en onderdeel uitmaakt van de groep kunnen we flink aan de slag. Beweegruimte is daarom prettig. Reken 1 tot 2 vierkante meter per persoon.

Bij een lachworkshop bij de HAS in Den Bosch lachte Saskia met zo’n 25 mensen in een van de kantineruimtes van ca 50 m2. Tafels en stoelen waren opgestapeld en aan de kant gezet. We hadden de gehele ruimte tot onze beschikking. Deelnemers konden in een grote kring staan. Dat is perfect.

Groepen 35-60 personen

Omdat de lachtrainer geluidsversterking nodig heeft is het handiger als hij een vaste positie heeft en de deelnemers naar hem kijken. We werken nog vrij dynamisch, dus als mensen kunnen staan en bewegen dan is dit heel fijn. Dat kan ook naast of om de stoelen. Als de ruimte dit toelaat is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de stoelen in een ruime kring te plaatsen.

Groepen van 60 personen en meer

Voor deze groepsgrootte heeft een theateropstelling (staand of zittend) de voorkeur. Het is wel mooi als er beweegruimte naast de eventuele stoelen is zodat er afwisseling mogelijk is. Zorg er ook voor dat de workshopleider goed te zien en te verstaan is vanuit alle hoeken.

Anders

We zijn flexibel. De lach is altijd mogelijk, of we nu als sardientjes in een blikje in een ruimte zitten of dat we verdwalen in een gymzaal. 

Hebben jullie spullen nodig?

Beamer/laptop

Een beamer of laptop hebben we over het algemeen niet nodig. We gaan aan de slag en zijn meer aan het doen dan aan het laten zien. De lachworkshop is tenslotte vooral een ervaring. Voor de grote groepen echter is het soms wel leuk om iets te kunnen laten zien. Wanneer de mensen in theateropstelling zitten dan is de dynamiek anders en is een (mini) powerpoint presentatie een leuke aanvulling op datgene wat verteld wordt. Het liefst maken we gebruik van de reeds beschikbare middelen. Deze zijn afgestemd op de zaal en over het algemeen toch al aanwezig in verband met de rest van jullie programma.

Flipover

Het hoeft niet en het kan wel. In ieder geval hoeft deze niet speciaal geregeld te worden. Mocht de flipover standaard aanwezig zijn in de ruimte dan is het leuk om hier gebruik van te maken. Voor de lachtrainer is het handig om vooraf te weten of dit aanwezig is. Denk dan ook aan fijne frisse stiften.

Frisse lucht

Omdat de lachworkshop dynamisch is en veel lachende mensen veel warmte produceren is het prettig als er een aanvoer is van frisse lucht. In de zomer met name is dit belangrijk. Is er geen frisse buitenlucht mogelijk dan is een airco onontbeerlijk.

Saskia lachte met zo’n twintig buitenlandse studenten van de Universiteit Tilburg. Ze hadden een prachtige locatie uitgezocht, bovenin een van de universiteitsgebouwen onder het platte dak. Ramen aan alle kanten lieten de mooie groene omgeving zien. Alleen, die dag liep het kwik buiten op tot ruim boven de twintig graden, binnen leek het wel 30, en er was geen airco. We zijn tenslotte naar buiten gegaan om de workshop in iets koelere lucht af te kunnen ronden.

Lachen jullie met speciale doelgroepen?

Er zijn natuurlijk veel speciale groepen te benoemen. Maar denk aan groepen met een bijzondere aanpak of waarbij contra-indicaties een rol kunnen spelen.

Patiëntenorganisaties vinden het vaak leuk om een lachworkshop te organiseren tijdens een jaarlijkse bijeenkomst. Dat vinden wij ook. Denk dan wel aan enkele contra-indicaties. Ze liggen voor hand, maar voor de zekerheid meld ik ze hier.

Contra indicaties

Liever niet te hard lachen met hele hoge bloeddruk, niet wanneer iemand net een operatie heeft ondergaan liever niet als men last heeft van bijvoorbeeld epilepsie. Vergelijk het met een sport. Wanneer je sommige sporten niet zou doen vanwege dit soort contra-indicaties, dan gelden ze ook voor de lachworkshop.

Groepen zoals mensen met een verstandelijke beperking vergen ook een speciale aanpak. Omdat wij allen niet in dit werkveld zitten is het handiger als een zorgmedewerker zelf de opleiding doet om vervolgens de lach in te brengen.  

Leeftijd

De lach is geschikt voor alle leeftijden. Maar soms moeten we wel even wat aanpassen.

Hoge leeftijden

Bij bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties is de gemiddelde leeftijd over het algemeen hoog. Dat betekent dat geluidsversterking eerder ingezet moet worden, de dynamiek wat milder is en de workshop iets rustiger verloopt.

Bij ouderen gaat het er nog wat rustiger aan toe en is het fijn als de aanwezige vrijwilligers of zorgmedewerkers meedoen. De workshop wordt dan zittend uitgevoerd.

Lachen met demente bejaarden wordt afgeraden. Er wordt bij deze workshop iets gevraagd van het voorstellingsvermogen en het vergt sowieso een specialistische benadering om met deze mensen te werken. Uiteraard kunnen zorgmedewerkers de tweedaagse opleiding doen en zelf de lach inbrengen in deze groepen. Dat zouden wij fantastisch vinden.

Kinderen en jongeren

Kleine kinderen lachen heel gemakkelijk en zijn nog heel dynamisch. Tot een jaar of 10 doen ze leuk mee en is de lach op alle niveaus en leeftijden in te zetten. Wel duren deze workshops vaak maximaal een half uur in verband met de kortere spanningsboog. 

Jongeren en pubers vinden het lachen zonder reden lastig. In deze leeftijd kijken ze vooral naar elkaar en willen ze zo min mogelijk gek doen en buiten de boot vallen. Wanneer een lachtrainer op school komt lachen dan is het een must dat de leerkracht meedoet.

Mobiliteit

Soms zitten er in een groep deelnemers mensen die rolstoelafhankelijk zijn, op krukken lopen of anderszins immobiel zijn. Zij kunnen de lachworkshop uiteraard ook uitstekend volgen. De workshopleider houdt hier rekening mee.

Hoe gaat het boeken?

Bevestigen per e-mail

We zijn mensen en we doen ons uiterste best om duidelijke en heldere afspraken te maken. Bij voorkeur leggen we de datum, tijd en wensen vast per e-mail. Zo hebben we aan beide zijden alles ‘op papier’ staan en kunnen we het nakijken.

Wie geeft de workshop?

Voor het LachInstituut wordt de lach in principe verzorgd door Martin Kuijper en Saskia van Velzen.

Martin is specialist grote groepen en online lachen. Zijn bulderende lach neemt je mee in de wereld van het lachen zonder reden.

Saskia’s specialiteit is lesgeven in de wereld van de lach en energizers en lachworkshops verzorgen aan managers en teamleiders. Samen met Luc van Imschoot (lachambassadeur voor Vlaanderen) geeft zij de tweedaagse opleiding tot lachcoach.

Martin en Saskia kunnen beiden ingezet worden voor vrolijke, energieke en leuke lachworkshops tijdens een teambuildingsdag, vaak in iets kleinere groepen tot 50 man.

Je kunt eventueel kiezen of je voor de mannelijke of de vrouwelijke energie voor de groep gaat.

Mochten zij beiden niet meer beschikbaar zijn op de dag dan zorgen zij voor een waardige vervanger.

Hoe lang duurt een lachworkshop?

De ideale tijdsduur van een lachworkshop hangt af van de groepsgrootte, de dynamiek en of men vrijwillig meedoet of dat dit een verrassing is.

 De meest voorkomende mogelijke tijdsduren zijn:

  • 15-30 minuten energizen
  • 45 min-1 uur standaard lachworkshop
  • 1,5 uur lachworkshop met uitloop
  • tot 2,5 uur lachworkshop met een werkboek

We ontwikkelen ook trajecten van 3 tot 6 bijeenkomsten voor een team. Zo kunnen we met elkaar de diepte in en de kracht van de lach echt inzetten in de thuis- en werksituatie. Dit doen we in overleg.

15-30 minuten energizen

Dit is heel geschikt voor grote groepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een break tijdens een plenair programma met keynote sprekers waarbij flink opgelet moet worden.

Aan het einde van het VGCt jaarcongres mocht Saskia plenair afronden met een mini lachworkshop. Zo’n zeshonderd mensen waren gebleven om tips te krijgen en af te sluiten met hartelijke lach. Men deed gezellig mee en ging energieker naar huis.

Standaard lachworkshop van een uur

Deze vorm is geschikt voor de meeste groepen, van 6 tot 60 mensen. Lekker dynamisch, informatief en vooral heel veel ervaren.

We kunnen afspreken uit te breiden naar anderhalf uur. Het hangt van de groepsdynamiek af of dat een goed idee is. Soms is men na een uur al voldaan, soms willen men nog lekker verder lachen. 

De lachworkshop van 2-2,5 uur met werkboek

Deze variant is geschikt voor mensen die meer willen dan de ervaring van het lachen zonder reden. Het werkboekje wordt vooral aan het begin van het programma gebruikt en is later als naslagwerk handig en nuttig. De workshop met werkboek wordt verzorgd door Saskia van Velzen

Stedin organiseerde een speciale dag voor haar HRM medewerkers in Pompgebouw de Esch in Rotterdam. Een prachtige ruimte waar 35 stoelen precies in een grote kring konden staan. Er werd veel samengewerkt, overlegd en gebrainstormd. Het lachen was ingepland na al het goede werk en voor het diner. Anderhalf uur met werkboekje. Tijdens de koffiebreak tegen drie uur konden we mooi de stoelen goed zetten en de werkboekjes met pen erop leggen. Binnen de kring kon lekker gelachen geworden. Het was een groep vrolijke mensen die zin hadden om mee te doen en de lach te beleven. We gingen met een heerlijk voldaan gevoel weer naar huis.

Wat is het beste tijdstip?

Ook al is de lachworkshop op ieder moment in te zetten, uit ervaring weten we dat sommige tijdstippen beter werken dan andere momenten. 

Start van de dag

Het meest ideale moment is de start van de dag of de start van het totale programma. De lachworkshop laat de mensen even contact maken met elkaar, geeft een energieboost en de lach blijft de hele dag nog ‘hangen’. Dit werkt echter minder goed voor groepen waarbij mensen elkaar lang niet gezien hebben en waar eerst bijgepraat moet worden.

Voor de lunch

De lach is eetlustopwekkend wordt ook wel gezegd. Binnen een programma waar ’s morgens eerst serieus gewerkt wordt is de lachworkshop een lekkere losmaker en energizer voor de lunch. Tijdens de lunch wordt er nog nagelachen en daarna kan men opgeladen weer verder.

Een groep van ruim vijfenzeventig medewerkers van een zorginstelling konden kiezen wat ze wilden doen. Of energiek op het veld elkaar te lijf gaan in grote ronde ballen, of op pad met een grote-mensen-step, of bij de locatie zelf de lachworkshop volgen. De ca vijfentwintig mensen in Saskia’s groep lachten al met elkaar nog voor we begonnen. Aan het eind hadden ze veel energie opgedaan en de lach bleef nog lang bij. Na zo’n workshop zitten we met een brede grijns op ons gezicht in de auto terug naar huis. 

Na de lunch

Iedere spreker weet dat na de lunch de lunchdip volgt. In het ergste geval zitten mensen soms te slapen tijdens een belangrijke presentatie. De lachworkshop, eventueel in een kortere variant als energizer, helpt om de lunchdip te overbruggen. Deelnemers zijn daarna weer opgeladen en kunnen de aandacht weer beter opbrengen.

Voor het diner

Voor het diner is het prima lachen, mede doordat de lach eetlustopwekkend is. Tijdens het diner kan er dan nog lekker nagelachen en -gepraat worden. Het is echter minder handig om dit te doen terwijl mensen echt trek hebben en aan tafel op eten zitten te wachten. Doe dit dus het liefst in een aparte ruimte.

Tussen of na het diner

Meestal zeggen wij, liever niet. In veel gevallen wordt er tijdens het eten een glaasje alcohol geschonken. En wat leuk lijkt voor de lachworkshop – dan komen ze toch lekker los – blijkt in de praktijk omgekeerd te werken. Hoe meer alcohol er is gedronken hoe meer de aandacht versplintert. Voor de lachworkshop is bereidheid en aandacht wel een voorwaarde.

We kunnen hier verhalen over vertellen, ach. Maar na al die ervaringen is het besluit om te lachen zonder alcohol wel een vast besluit. Mocht het toch een beetje door elkaar dreigen te lopen, overleg van tevoren of het we allemaal zien zitten. Dan komt het altijd goed.

Wat kost de lachworkshop?

Omdat de lachworkshop een workshop op maat is, is de prijs ook voor jou op maat gemaakt. Een indicatie is € 35,- p.p. maar dit hangt van veel factoren af, zoals de locatie, groepsgrootte, reisafstand en tijdsduur. Vraag gerust een offerte aan, dit is geheel vrijblijvend. 

Lachworkshop als verrassing?

Ieder mens is verschillend. Net zoals geldt voor rijden met een oude eend, survivallen of cocktails maken, een lachworkshop slaat niet altijd bij iedereen aan.

Keuze

Wanneer mensen bijvoorbeeld kunnen kiezen uit meerdere workshops en dus zelf kiezen voor de lachworkshop dan gaat het over het algemeen direct goed. Ze hebben er zin in en staan open voor iets anders, iets geks.

Verrassing

Vaak worden we uitgenodigd als verrassing. Hartstikke leuk, als je mensen houden van verrassingen of als ze hieraan gewend zijn. Maar soms zie ik na de aankondiging de armen over elkaar gaan in een afwachtende houding. O ja, is dat leuk, op commando lachen? We zijn erin getraind deze eerste weerstanden om te buigen en de meeste mensen vol plezier mee te laten doen. Maar ook de organisatie kan helpen om deze eerste weerstanden te verminderen.

Wat kun je als organisator doen om de lachworkshop als verrassing de meeste kans van slagen te geven?

Inschatten van de groep

Als organisator is het belangrijk dat je je groep goed in schat. Zijn het mensen die van een beetje gekkigheid en van verrassingen houden?

Als de groep bestaat uit mensen die veel met andere mensen te maken hebben dan gaat dit vaak prima. Denk hierbij aan verkopers, managers, zorgmedewerkers, etc. Denkers hebben het zwaarder. Denk hierbij aan accountants, bankmedewerkers en hoger kader. Daar is het leven serieus en de lach een gek ding.

Sommige beroepsgroepen lachen veel, maar heel anders. Politie en brandweer komen vaak met rauwe zaken in aanraking. Dit wordt wel afgereageerd met een lach, meestal in combinatie met zwarte humor. Zij zijn van de controle en bij het lachen zonder reden wordt gevraagd de controle een beetje te laten gaan. Ict-ers zijn vaak heel grappig, middelbare scholieren lachen heel moeilijk – behalve met elkaar – en leraren willen weten waarom.

Zo heeft iedere groep een andere dynamiek. Hier is natuurlijk alles een beetje over een kam geschoren. Uiteraard is iedereen anders. Jij kent jouw groep als geen ander.

Aankondigen

Het is prettig als iemand van de organisatie de workshopleider aankondigt. Dan komt het niet zo rauw op het dak van de deelnemers vallen.

Waarom

Het is goed om erbij te vertellen waarom de organisatie bedacht heeft dat de lachworkshop een goed idee is. Wanneer mensen weten waarom dit bedacht is zijn ze ook eerder geneigd mee te doen.

Voorbeeldfunctie

Het is natuurlijk gek als mensen mee moeten doen met iets nieuw en de organisatie op een afstandje gaat kijken. Zij hebben een voorbeeldfunctie. Hoe meer de organisator meedoet, hoe beter de overige deelnemers zich in zullen zetten.

Het was lachen geblazen met zo’n vijftig man van de Rabobank in Hoogeveen. Na de aankondiging zagen we een aantal mensen een voorzichtig terugtrekkende beweging maken in de richting van de muur en de deur. Nu zitten bankmensen met hun aandacht veel in hun hoofd terwijl het lachen gaat over buik en gevoel. Gelukkig deed de directeur fanatiek mee en stak zo de rest aan om mee te doen.

Wat doen jullie niet?

Geen flauwe grappen

Vaak wordt gevraagd of we flauwe grappen maken. Maar dit is iets wat we nu juist niet doen. Tijdens de lachworkshop leren we mensen om te lachen zonder reden. We maken dus geen gebruik van humor, comedie of flauwe grappen. Meer zijn we bezig met spelen, maar dan functioneel. Met gekke spelletjes, vrolijke oefeningen wordt de lach ingezet. Omdat dit vaak anders is dan verwacht betekent het ook voor sommige mensen dat ze echt een stapje buiten hun comfortzone gaan zetten. 

Lachen op commando

Zodra we vertellen wat we gaan doen dan zijn er vaak mensen die zeggen: “maar ik kan niet lachen op commando.” We geven geen commando’s. We nodigen uit om een stapje buiten die comfortzone te zetten, om uit te proberen en te testen en aan het einde van workshop een mening te vormen. We vragen van de deelnemers goede zin.

Als iemand echt niet mee wil doen

Wij dwingen niemand om te lachen. Soms is er bij mensen thuis iets aan de hand of anderszins en is het gewoon niet prettig of gepast om dan net mee te doen met een lachworkshop. Tenslotte komt de lach dichtbij onze emoties. Voor ons is het prima als iemand die echt niet mee wil doen zich terugtrekt. Liever dat dan met veel weerstand toch meedoen en collega’s meetrekken in de negatieve stemming.

Niet uitlachen

Reorganisaties en nieuw samengestelde teams zorgen voor veel onzekerheid bij de werknemers. De nieuwe mensen kennen elkaar nog niet zo goed en de lachworkshop wordt ingezet om mensen te verbinden.

Soms bestaat er de angst dat mensen uitgelachen kunnen worden. Dat is iets wat we zeker niet doen en waar we ook aandacht aan zullen besteden.

Vroeger werd op scholen circa een op de acht kinderen gepest. Tegenwoordig is dat met alle antipest protocollen en programma’s minder geworden, maar nog steeds een op de tien. Het betekent dat we in een gemiddelde groep er vanuit kunnen gaan dat zo’n drie tot vier mensen dit ooit heeft meegemaakt. De lachworkshop is er niet voor bedoeld om dit op te rakelen. Dit zullen we aangeven bij een lachworkshop.

We lachen elkaar toe, maar niet uit. We lachen met elkaar en niet om elkaar. We laten samen de lach klinken. Dit legt de nadruk op het samendoen en op de verbinding.

Met hoeveel geluid houden we rekening?

Veel lachende mensen maken veel geluid. Echt, we produceren vele decibellen. Dit betekent voor de organisatie dat er rekening gehouden moet worden met de omgeving. Kort gezegd: ga niet direct naast een stiltemeditatie deze lachworkshop doen.

Intern

Check of er niet juist een serieuze vergadering in een zaaltje ernaast gehouden wordt. Check of er geen mensen elders in het gebouw zijn die er aanstoot aan kunnen nemen. Bekijk ook of de deelnemers zich veilig (genoeg) voelen ten opzichte van de mensen die niet meedoen. Want als men hoort lachen dan wordt er zeker gekeken.

Bij Monuta, waar Saskia lachte met vijftien medewerkers in Apeldoorn, hadden ze speciaal voor de workshop het gebouw even dichtgedaan. Geen bezoekers die aan de andere kant van het gebouw luid gelach zouden kunnen horen en een gevoel van vrijheid voor de medewerkers om echt even lekker mee te doen.

Extern

Overleg met de locatie waar je de lachworkshop wil organiseren of er een goede aparte ruimte gereserveerd kan worden in verband met het geluid. Het is niet erg als er mensen verderop op een terras in de verte horen lachen, dat is zelfs aanstekelijk. Maar als er net naast je hard wordt gelachen terwijl je als gewone bezoeker zelf rustig zit bij te praten dan is het minder handig.

We zaten met twintig jonge netwerkers in de kelder van een soort buurthuis. Wel met een deur naar buiten hoor. Tegen het einde van de workshop, de groep was lekker uitgelaten aan het lachen, werden we gestoord door iemand van ‘boven’.  Of we alsjeblieft iets zachter wilden doen, er was een dienst gaande. Oei. We hebben daarna zachtjes gelachen maar het was wel gek. We vergeten het nooit meer.

Is de lachworkshop te combineren?

De lachworkshop is gemakkelijk in te passen bij een vergadering, training of seminar, of is een geschikt onderdeel van een teambuildingsdag of teambuildingsuitje. Als er meerdere workshops worden georganiseerd dan is de lachworkshop een gewild onderdeel.

We kunnen de lachworkshop goed aan laten sluiten op het onderwerp van de dag of het thema van het jaar.

Stedin wilde voor haar HR-medewerkers speciaal het thema samenwerken en verbinden aan bod laten komen. Het doen van een lachworkshop met elkaar verbindt al enorm, maar voor het thema samenwerken konden we ook met plezier een paar vrolijke spelelementen toevoegen.  

Bij het VGCt congres ging het vooral om een stapje buiten de comfortzone zetten. Dat is gelukt.

Thema’s om bij aan te sluiten

Lachen is gezond. Sommige bedrijven organiseren een gezondheidsweek of vitaliteitsweek waarbij de lachworkshop een van de invullingen kan zijn.

Lachen verbindt. Voor verbinding van de collega’s onderling, maar bijvoorbeeld ook met klanten of cliënten, is de lachworkshop een mooi instrument. 

Lachen zonder reden is vreemd en anders om te doen. Van de deelnemers wordt gevraagd een stapje buiten de comfortzone te zetten.

Bewust lachen is iets wat je kunt leren. In zorgberoepen is deze lach onontbeerlijk.

Wat zijn de algemene voorwaarden?

In het kort

  • Deelnemen op eigen risico
  • Particulieren betalen contant of vooruit
  • Bedrijven ontvangen een factuur
  • Er zijn eenvoudige annuleringsvoorwaarden
  • Wij houden rekening met privacywetgeving

Lees hier de uitgebreide versie van de algemene voorwaarden

Is Engelstalig mogelijk?

Veel grotere bedrijven hebben een internationaal personeelsbestand of nodigen relaties uit het buitenland uit. De energizer of de lachworkshop wordt met enige regelmaat in het Engels gegeven. 

Eventueel is een werkboekje of lesmateriaal in het Engels te verzorgen. Dit wordt gecheckt door twee native speakers. 

Wat organisatoren zeggen

Drempel verlagen

“Knap hoe je de drempel zo weet te verlagen dat het niet spannend meer is.”

– Willemien Steengracht, huisarts

Bulderende lach

Het was een leuke sessie! We hebben de volgende dag op kantoor ook nog een paar keer gelachen. Twee moment die ik dan toch moet delen: In de ochtend had Bas een moeilijke meeting gehad dus na die meeting een grote zucht en werd er even geventileerd… Ik keek hem recht in zijn ogen, ging staan en zei: “Stop, duimpje hoog, duimpje hoog and shake that ass”.  Einde middag, iedereen een beetje gaar van de dag. Kwam er ineens een zucht uit een hoek, waarin Joost sprekend ha ha ha ha haaaa uitademde. Dit resulteerde vrij snel in een bulderende lach van de mensen om hem heen die met elke lach harder werd. Bedankt voor het zorgen dat er na corona weer snel wat anekdotes kunnen worden toegevoegd aan ons teams levensverhaal.”

Jeroen Vinke, head of Group Marketing CPM Partners BV (teamoverleg met energieke en vrolijke onderbreking)

Complimenten

“Nogmaals dank voor de leuke workshop, we hebben veel complimenten gekregen hierover!”

– Rocxanne Theuerzeit, GGD Zuid Limburg (uitgebreide inhoudelijke workshop voor het team Seksuele gezondheid, Infectieziekten en Milieu)

Op tafel

“De dag na de lachsessie had ik zoveel energie dat ik bovenop tafel stond en vroegen mijn leerlingen waar mijn verstand zat.” 

– Peter van den Broek, ROC Eindhoven

Wij hebben gelachen met

mensen

in ongeveer

groepen

met samen

jaar ervaring